Кропивницький, Україна adm.iscm@gmail.com

Висновки аудитів

Скарбошукач - хто це і як ним стати

Чи замислювалися ви над тим, що нас оточують безліч скарбів? Старовинні предмети побуту, посуд, рушники, сорочки, світлини, пісні, рецепти, спогади, розповіді про традиції та обрядодії - все це наша історико-культурна спадщина. Збір даної інформації та історичних предметів дають знання про життя українців дорадянського і ранньорадянського час, що в цілому розширюють  пізнання про наших пращурів. Наш обо'язок відшукувати, зберігати та оберігати історичні скарби.  А от як же збірати скарби - розповіла Олена Мітюрина на вебінарі «У пошуках скарбів» 23 лютого 2021 року, що проводився в рамках проєкту «Інструменти розвитку місцевої активності в умовах кризи»*.

Вражаючі історії від перших вуст

Так склалося за традицією унікальні речі зазвичай зберігають літні люди, і мова не тільки про речі – чи не важливо отримати розповідь тієї чи іншої історичної події із перших вуст. Але при взаємодії з літніми людьми варто дотримуватися Моральногог кодексу скарбошукача:

  1. Для мене це не настрій, а відповідальна справа.
  2. Обіцяю відноситись з повагою до всіх, хто зустрінеться.
  3. Поважаю своє й не своє.
  4. Розраховую на свої сили та ресурси.
  5. Я готовий бути «інакшим».
  6. Мені ніхто нічого не винен.
  7. Не нашкодь!

Пошук історичних скарбів справа відповідальна, тому Олена радить діяти командою однодумців – аналіз історичних даних, комунікація, документація тощо потребують зусиль і командної роботи в інтерпретації зібраної інформації. Зібравшись на зустріч за унікальною історією до літньої людини варто добре підготуватися і дотримуватися плану дії, про який Олена зазначила наступне:

  • Гаджети! Фотоапарат і телефон з диктофоном. Під час спілкування з бабусею вимикайте дзвінки. Подбайте про зарядку. Якщо вас двоє або троє страхуйте одне одного.
  • Зарані майте в голові список питань і тем, яких ви хочете торкнутись
  • Час. На півгодини краще не їхати й не йти. Звільняйте собі півдня під це діло.
  • Не йдіть з порожніми руками. Хліб, цукор, чай завжди актуальні у віддалених куточках села.
  • Майте гроші.
  • Будьте готові надати допомогу старенькій людині.
  • Вдягайтесь просто, утримайтеся надмірного макіяжу, уникайте високих підборів.
  • Якщо у вас є провідник- вважайте що пів-справи за вас зроблено. Що робити коли провідника нема і вас в селі ніхто не знає? Підказка: йдіть в людне місце, там вам розкажуть куди й до кого йти.
  • Якщо ви не кореспондент і не телевізійник –масштаб події для бабусі зменшується вдесятеро, а ваша задача ускладнюється в стільки ж разів. Що робити? Беріть із собою учня або студента. Ваше завдання скласти певну історію в очах бабусі, повіривши в яку вона піде на контакт.

 

Ключовим етапом взаємодії є комунікація, що також вимагає підготовки і контролю мовлення на присутність слів, що можуть викликати супротив у літньої людини до розмови, наприклад, такі як – «Нам потрібно...», «У вас є?....», «Розкажіть про себе, який заклад ви представляєте», тощо.

Що ж далі робити із зібраними скарбами:

  • Ще до першої експедиції повинно бути узгоджене приміщення, де всі знахідки знайдуть своє місце. Презентуйте свої знахідки красиво.
  • Приготуйте інтернет платформу, де висвітлюватимуться новини ваших пошуків.
  • Налагоджуйте зв’язки з тими, кому можуть бути корисні ваші знахідки. Підтягуйте тих, хто може бути зацікавлений у співпраці з вами. Шукайте консультантів, спеціалістів зі старовини, вказуйте на співпрацю з ними.
  • Заглиблюйтесь, вивчайте, синтезуйте…
  • Пам’ятайте, якщо щось піде не так-ви не маєте права кидати напризволяще те, що вам довірили. Знайдіть тих, хто гарантовано подбає про ваші знахідки.

 

Отже, збір та збереження таких унікальних пам’яток формують уявлення розвитку суспільства та цінності скарбів як історичного надбання. Учасникам вебінару доволі сподобалася тема виступу, зокрема, її детальний виклад. Як зазначила Олена: «Ваш успіх визначатиме не кількість рушників, а кількість людей, що потягнуться за вами і максимальні відстані, що вам вдасться подолати».

*Матеріал підготовлений в рамках проєкту “Інструменти розвитку місцевої активності в умовах кризи” , що реалізується Інститутом соціокультурного менеджменту за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation a project of the German Marshall Fund

Відповідальність за інформацію, наведену у матеріалі, несуть автори.

ІСКМ