Кропивницький, Україна adm.iscm@gmail.com

Висновки аудитів

Регіональний ресурсний центр для НДО *

Ресурсні центри для НДО розпочали діяти в Україні з 1996 року. Фінансову підтримку цим організаціям надає Фонд Євразія, Фонд Чарльза Стюарта Мотта, а також місцеві органи самоврядування, бізнес.

Ресурсний центр - це недержавна неприбуткова організація, що належним чином зареєстрована і діє відповідно до законодавства України. Головним завдання ресурсного центру, згідно зі статутом або іншими установчими документами, є надання інформаційно-консультативної та технічної допомоги іншим НДО.

На думку донорських організацій, що підтримують діяльність регіональних ресурсних центрів, такий центр повинен:

•          здійснювати інформаційне обслуговування, що передбачає збереження та аналіз даних про розвиток організацій третього сектору, створення бази даних НДО регіону, сприяння співробітництву з іншими українськими і зарубіжними організаціями для створення єдиного інформаційного простору третього  сектора; надання інформації про донорські організації та умови подання заявок; комплектування й уможливлення доступу для користувачів бібліотеки з актуальними для НДО   виданнями; публікацію і розповсюдження інформаційних бюлетенів про діяльність НДО регіону;

•          Надавати громадським організаціям регіону сервісну і технічну підтримку -тобто,уможливлювати користування засобами комунікації (електронною поштою і факс-
зв'язком), комп'ютерами і копіювальною технікою, офісними приміщеннями для проведення зустрічей, абонентськими поштовими скриньками;
•          Надавати громадським організаціям консультативні послуги, пов'язані з розробкою конкретно спрямованих програм і проектів з юридичних питань (підготовка документів про заснування НДО, сприяння у їх реєстрації, юридичний супровід у період їх реорганізації) та питань оподаткування, стратегічного планування та менеджменту;
•          Проводити тренінгову підготовку лідерів і активістів НДО для задоволення потреб НДО регіону у професіональному вдосконаленні персоналу - керівників НДО, бухгалтерів, директорів та інших співробітників а також влаштування навчальних семінарів і конференцій для організацій, які працюють у різних сферах діяльності, освітніх курсів та адаптаційних програм; залучення зарубіжних спеціалістів до проведення навчання. У ресурсному центрі повинна вільно акумулюватися і надаватися інформація про навчальні семінари та конференції, що відбуваються як в Україні, так і за її межами;

•          Розробляти програми залучення до громадського руху добровольців - найактивніших представників різних груп населення, які бажають своєю працею та участю надати дієву підтримку у становленні демократії в Україні, зробити конкретний внесок у поліпшення становища маргінальних груп та в розвиток соціальної і культурної сфер;

•          Здійснювати дослідницьку роботу та експертизу проектних заявок, програм, а це передбачає моніторинг процесу соціального інвестування в регіоні, підтримку найперспективніших і соціально найважливіших проектів, зростання програм за рахунок об'єднання потенціалу НДО регіону, вироблення потенційних рекомендацій для донорських організацій.

•          Забезпечувати координаційну діяльність НДО регіону для ефективнішої професійної та оперативної роботи з проектами та програмами. Необхідна співпраця, що дає змогу певним чином економити ресурси. Видається доцільним асоційованим НДО на засадах періодичних зборів сформувати координаційний орган регіону, координувати  діяльність із дотриманням принципу невтручання у внутрішні справи НДО задля уникнення дублювання та підвищення ефективності роботи, об'єднання зусиль і потенційних можливостей у сфері суспільних інтересів; організовувати форуми НДО регіону для аналізу спільних проблем, вироблення стратегії їх розв'язання;

•          Лобіювати інтереси НДО у владних структурах і законодавчих органах, вносити законодавчі ініціативи до Верховної Ради в інтересах розвитку третього сектору, проводити активну політику співпраці з місцевими органами влади, ініціювати спільні соціальні програми;
•          Здійснювати «парасолькові» функції' - надавати свою технічну базу, організаційну підтримку і юридичний «дах» тим проектам незареєстрованих ініціативних груп, які отримали високу експертну оцінку;
•          Вести активний фандрейзинг - пошук коштів для реалізації місцевих програм здиверсифікованих джерел (місцевого бюджету, комерційних структур, міжнародних донорських організацій), надання за рахунок цих коштів стартової підтримки новим НДО;
•          Формувати імідж третього сектора, що передбачає створення регіональної служби РК. для НДО регіону, співпрацю з засобами масової інформації з метою налагодження поінформованості населення про філософію, цілі і цінності громадянського суспільства, про роль організацій третього сектора у демократичному суспільстві; підвищення рейтингу НДО у владних структурах і ділових колах, залучення їх до співробітництва та благодійних акцій;
•          Налагоджувати міжнародну співпрацю - сприяти розвиткові і зміцненню зв'язків НДО регіону з громадськими організаціями і фондами інших країн, пошуку партнерів для НДО регіону з метою здійснення спільних проектів, активно співпрацювати з міжнародними донорськими організаціями, що оперують в Україні та за кордоном, для реалізації проектів у регіоні .

Як бачимо, значна питома вага у діяльності ресурсних центрів належить інформаційному забезпеченню діяльності регіональних НДО та ініціативних груп.

В даний час в Україні діє п'ятнадцять ресурсних центрів, кожен з яких має свою специфіку. Однак об'єднуючим моментом є те, що ці інституції вбачають своє призначення у тому, щоб сприяти зростанню соціальної активності та відповідальності громадян шляхом розвитку сектору громадських організацій та зміцнення соціального партнерства. При цьому, важливим напрямком діяльності кожного ресурсного центру є інформаційний аспект:

•                    інформування громадськості, бізнесових та урядових кіл щодо ролі сектору громадських організацій у розвинутому суспільстві; надання інформаційно-консультативної допомоги у вирішенні соціальних проблем на локальному рівні .

Своєрідність ЦПТІ, на відміну від інших ресурсних центрів, існуючих в Україні, полягає у тому, що його діяльність щодо розвитку інфраструктури третього сектору в регіоні здійснюється шляхом організації інформаційно-консультативної мережі на базі державних закладів культури і Інституту соціокультурного менеджменту.

 

* - Азарова Т.В., Абрамов Л.К. Інформаційне забезпечення процесу вирішення соціальних проблем на місцевому рінві - Кіровоград: ІСКМ, 2003 - 116с., розділ 7.1.

 

ІСКМ