Кропивницький, Україна adm.iscm@gmail.com

Вітаємо на сайті центрів місцевої активності України

Проєкт «Місцевий бюджет – спільна справа»*: підводимо підсумки

Проєкт ІСКМ «Місцевий бюджет – спільна справа» на фінішній прямій. 29-30 вересня та 01 жовтня 2021 року було проведено заключні три вебінари в рамках онлайн-курсу «Цільові програми та механізми по забезпеченню прозорості у бюджетному процесі».

29 вересня 2021 року – «Механізми громадської участі в забезпеченні прозорості цільових програм».

Учасники та учасниці розглянули основні інструменті участі громадян, а саме громадські слухання, громадська експертиза, громадська рада, місцева ініціатива, консультації з громадськістю, загальні збори (проведення конференцій), інші (наприклад, бюджет участі, електронні петиції тощо). Окремо зупинившись на кожному з інструментів, група отримали більш повну інформацію та визначення понять. Зокрема, важливим механізмом реалізації громадського контролю, що забезпечує прозорість цільових програм, є громадські ради, які створюються при органах влади.

В Україні громадські ради почали функціонувати з 2004 р. Правова основа їх діяльності міститься в постанові Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення участі громадськості у процесі формування та реалізації державної політики», яка затвердила «Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики», «Положення про громадську раду при Кабінеті Міністрів України» та «Типове положення про громадську раду при центральному, місцевому органі влади». В цих документах підкреслюється, що громадські ради сприяють реалізації громадянами конституційного права на участь в управлінні державними справами, а також забезпечують врахування громадської думки в процесі підготовки та організації виконання рішень органів виконавчої влади.

Інструменти громадської участі є дуже добрим засобом для реалізації жителями громад своїх конституційних прав. За задумом вони досконало допомагають вирішувати проблеми в громаді і покращувати якість життя. Проблема в тому, що, по-перше, жителі громад не до кінця знають як ними користуватися, по-друге, – те, що в них замало інформації про те, що відбувається в громаді і, зокрема, про впровадження інструментів участі. Тому дуже часто громадяни користуються ними впівсили, або ж дуже рідко використовують. І ще одне, – в багатьох випадках має місце брак довіри до інструментів участі, коли люди бачать якісь негативні приклади з боку влади. Наприклад, оголошено громадський бюджет, подано проекти, відбулось голосування, оголошено проекти, які перемогли, але їх не профінансовано наступного року. Пояснення чому так сталося знайшлися, але це вже не важливо, люди очікують на підтримку і фінансування своїх проєктів, натомість цього не отримують. В таких випадках люди втрачають до них (інструментів) довіру.

30 вересня та 01 жовтня 2021 року на двох частинах вебінару «Бюджети на місцях: реалії в часи пандемії» приділили увагу більш практичному розгляду та налізу документів. А саме  проаналізували, як приклад Статут територіальної громади м. Олександрія Кіровоградської області щодо віддзеркалення у ньому механізмів громадської участі, а також Аналіз документів Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області (рішення ради у поточному році щодо бюджету громади та цільових програм). також, до участі у заході було запрошено керівницю громадської організації «Флора» (м. Кропивницький) Людмилу Шестакову, яка поділилися досвідом їх організації щодо лобіювання програм на місцевому рівні з екологічних питань.

Всі учасники та учасниці отримали корисний матеріал, який допоможе в подальшій їх роботі, а також протягом жовтня 2021 року отримають сертифікати про проходження онлайн-курсу «Цільові програми та механізми по забезпеченню прозорості у бюджетному процесі».

*  – матеріал підготовлено в рамках проєкту «Місцевий бюджет – спільна справа», діяльність якого відбувається у рамках проєкту «Європейський Союз для сталості громадянського суспільства в Україні», що впроваджується ІСАР Єднання за фінансової підтримки Європейського Союзу. Його зміст є виключною відповідальністю ІСКМ і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу

ІСКМ